3 wskazówki do tego, aby zaoszczędzić na początku działalności – w dzisiejszych czasach coraz więcej osób decyduje się na wyjście z tak zwanej strefy komfortu i porzucił dotychczasowy etat, aby rozpocząć własną działalność gospodarczą. Dla każdego młodego przedsiębiorcy to poważny krok naprzód jednak początki często wiążą się z dużymi wydatkami. Zakup potrzebnych sprzętów, zatrudnienie pracowników, szkolenia, opłaty księgowe, aż w końcu najem lokalu sprawia, że szukamy oszczędności na wielu płaszczyznach.
Na co zatem warto zwrócić uwagę, otwierając firmę? W jakich obszarach warto zaoszczędzić? Czy można otworzyć własny biznes bez dużego nakładu finansowego? Z pewnością te i wiele innych pytań towarzyszy osobom, które zastanawiają się nad własną firmą. W celu rozwiania wszelkich wątpliwości przygotowaliśmy krótki poradnik, w którym podpowiadamy, w jaki sposób zaoszczędzić na początku prowadzenia działalności, aby nie stracić na jakości wykonywanych usług i ogólnym wrażeniu wizualnym w oczach klientów?
Oszczędności a początek firmy: sprawdź 3 sprawdzone wskazówki
Na początku warto zaznaczyć, że sposobów na oszczędność jest wiele, jednak bardzo ważne jest to, aby nie sięgać po skrajne rozwiązania. Czasami zbytnie ograniczenie środków na poszczególne działania, może przynieść negatywne skutki, dlatego warto być na tej płaszczyźnie rozważnym. To właśnie pierwsze wrażenie stanowi pewnego rodzaju reklamę, więc tym bardziej powinniśmy zadbać o to, aby wśród potencjalnych klientów, wzbudzać zaufanie oraz zainteresowanie. Z tego powodu wybraliśmy trzy wskazówki, które pozytywnie wpłyną na rozwój biznesu, bez narażania go na straty finansowe oraz moralne.
Wskazówka 1: wybierz odpowiednie miejsce
Bez względu na to, czy prowadzimy sprzedaż internetową lub stacjonarną oraz, czy też zajmujemy się marketingiem, jak również innymi rodzajami biznesu, bardzo ważne jest to, aby wybrać odpowiednie miejsce do pracy. W dużych miastach koszty wynajęcia biura mogą być naprawdę wysokie, dlatego wielu młodych przedsiębiorców szuka innych alternatywnych rozwiązań. Obecnie niezwykle popularne są wyspy handlowe, które często są o wiele tańsze i jednocześnie stanowią permanentną reklamę. Najczęściej znajdują się one dużych centrach zakupowych, które każdego dnia odwiedzają tysiące osób. To z pewnością wyróżnia wyspy handlowe na tle innych rozwiązań. Bez względu na to, gdzie wybierzemy wyspę handlową, warto zadbać o to, aby była widoczna dla klientów. Odpowiednie obrandowanie, wygodne siedzenia oraz wyznaczenie strefy prywatnej do rozmów stanowi „must have” każdego biura. W wielu miejscach możemy dostosować wyspy handlowe do naszych indywidualnych potrzeb, co stanowi duży plus. Jeżeli jednak wolimy inne rozwiązania, niżeli wyspa handlowa, wówczas dobrym pomysłem mogą okazać się tak zwane strefy coworkingowe, które często wybierają osoby pracujące zdalnie.
Wskazówka 2: pamiętaj o szkoleniach
Chociaż wiele osób, ze względu na chęć zaoszczędzenia, na początku w ogóle nie myśli o szkoleniach, należy pamiętać o tym, że zdobyta wiedza i kompetencje, znacząco wpływają na to, jak rozwinie się nasz biznes. Świetnym przykładem są na przykład działania w social mediach, ponieważ zamiast płacić, co miesiąc komuś za tę pracę, możemy odbyć szkolenia, które dedykowane są do takich osób, jak my i prowadzić tę formę reklamy samodzielnie. W przyszłości, gdy nasza firma znacznie generować większy przychód, możemy pomyśleć o tym, aby zlecić to profesjonalistom. Jednak dzięki naszej wiedzy, będziemy także w stanie realnie ocenić rezultaty ich działań oraz nasze oczekiwania. Nie należy również zapominać o tym, że istnieje wiele szkoleń, na które możemy uzyskać dofinansowanie, zatem często jedyny nasz koszt wiążę się na przykład z dojazdem w wyznaczone miejsce, co jest niewątpliwie korzystnym rozwiązaniem.
Wskazówka 3: współpraca barterowa
W początkowych okresach działalności czasami o wiele korzystniej dla naszego budżetu jest zapłacić komuś naszą pracą, aniżeli gotówką lub przelewem. Coraz więcej firm decyduje się na współpracę barterową, co niesie za sobą same profity. Wspólny konkurs w social mediach, obopólna zniżka, zorganizowanie eventu — tak naprawdę sposobów na to, aby wzajemnie współpracować, jest wiele, co jest niewątpliwym plusem tego rozwiązania. Takie działania pozwalają także dotrzeć do większego grona potencjalnych klientów, praktycznie bez dodatkowego nakładu finansowego, co jest niezwykle ważne, jeżeli jesteśmy na początku biznesu. Nie brakuje także inicjatyw społecznych, które często organizują wydarzenia, do których zapraszają młodych przedsiębiorców, więc to kolejny obszar, nad którym warto się pochylić. Mamy nadzieję, że opisane powyżej rozwiązania, będą dla Was cennymi wskazówkami i wprowadzą dodatkowe oszczędności do Waszej firmy, jak również wpłyną na wzrost liczby klientów. Istnieje wiele ciekawych książek oraz artykułów, które warto przeczytać, zanim zdecydujemy się na otwarcie własnego biznesu. Podobnych materiałów nie brakuje w internecie, dlatego możecie być pewni, że bez względu na to, czy wybierzecie wyspę handlową, agencję PR, czy też pełen pakiet szkoleń, zyskacie cenną wiedzę, która jest niezwykle ważna na typ etapie.